Tolerance Stacks II (2022)
for large ensemble and soloists
60′
WP 02. February 2022, Theaterhaus Stuttgart, Festival Eclat
Ensemble Musikfabrik, Dir: Clement Power. Soloists: Juliet Fraser (Soprano, live-electronics) Uli Löffler (Minimoog), Dirk Rothbrust (Drumset), Hannah Weirich (Turntables), Rie Watanabe (No-Input-Mixer)
Commissioned by Musik der Jahrhunderte Stuttgart e.V. and Ensemble Musikfabrik, funded by the Ernst von Siemens Music Foundation.
Work on this project made possible as a part of the GEMA grant “NEUSTART KULTUR”.
Edition Juliane Klein Order No.: EJK1146
Score Preview (Publisher, pdf)
Tolerance Stacks II is a hyper-extension of my work “Tolerance Stacks” (2016) originally for quintet.
In Tolerance Stacks II a quintet of soloists featuring analogue electroacoustic instruments are confronted with a large ensemble of classical instruments. This hour-long dialogue between the soloists and ensemble is a result of an intense and fruitful collaboration with the musicians of MusikFabrik, from which emerged a unique and expressive sound world.
Let’s begin with bizarre eruptions emerging from a violinist-turned-turntablist: a digital reconstruction of Eduard Léon Scott de Martinville’s sound recordings made on his phonautograph in the late 1850s. Cuica, Contrabass, Drumset, Tuba, Mini-moog offer strange affirmations to this audio archive, which Scott beheld but never heard.
“there must be an easier way to do this.”. . .? (Thomas Edison, while trying to achieve a clearer representation of the spectrum of orchestral instruments in his recordings made in 1923) Not a simple task: to create an world of sounds, inside which Thomas Edison and Charles Cros could share a round of absinthe. It is a world where patents and poetry spit into each others faces, scrap, cuss, bare their teeth, flutter and wow, and fall into each others arms. Why oh why did Edison so rarely record his own speaking voice? So many questions.
Tolerance Stacks II is an investigation of the poetic potential of technology reflected specifically in mediums used for audio archives, in the emotional artefacts of our relationship with electrical circuitry. Analogue electronic and acoustic instruments unite to create singular moments, which express an unsentimental celebration of that which deceases and cannot be reconstructed… or an act of resistance to the reduction of unique and unpredictable sensory experiences to preconceived parametric abstractions?
Dedicated in retrospect to Uli Löffler
Annesley Black, 2022
Tolerance Stacks II ist eine Hyper-Erweiterung meines Werks “Tolerance Stacks” (2016), ursprünglich für Quintett, jetzt für Ensemble und 5 Solisten.
In TOLERANCE STACKS II wird ein Quintett von SolistInnen mit analogen elektroakustischen Instrumenten mit einem großen Ensemble klassischer Instrumente konfrontiert. Dieser einstündige Dialog zwischen den SolistInnen und dem Ensemble ist das Ergebnis einer intensiven und fruchtbaren Zusammenarbeit mit den MusikerInnen der MusikFabrik, aus der eine einzigartige und ausdrucksstarke Klangwelt entstanden ist.
Beginnen wir mit bizarren Eruptionen, die von einer zur Turntablistin gewordene Geigerin ausgehen: eine digitale Rekonstruktion der Tonaufnahmen von Eduard Léon Scott de Martinville, die er in den späten 1850er Jahren mit seinem Phonautographen gemacht hat. Cuica, Kontrabass, Drumset, Tuba und Mini-Moog geben diesem Audioarchiv, das Scott zwar gesehen, aber nie gehört hat, seltsame Zustimmungen.
“Das muss doch einfacher gehen…”. . .? (Thomas Edison, während er versucht, eine klarere Darstellung des Spektrums von Orchesterinstrumenten in seinen Aufnahmen von 1923 zu erreichen) Keine einfache Aufgabe: eine Welt der Klänge zu schaffen, in der Thomas Edison und Charles Cros eine Runde Absinth trinken könnten. Es ist eine Welt, in der sich Patente und Poesie gegenseitig ins Gesicht spucken, schimpfen, fluchen, die Zähne fletschen, schwanken gegenseitig ihren Gleichlauf und sich in die Arme fallen. Warum, oh warum hat Edison so selten seine eigene Sprechstimme aufgenommen? So viele Fragen.
Tolerance Stacks II ist eine Untersuchung des poetischen Potenzials der Technologie, das sich insbesondere in den für Audioarchive verwendeten Medien widerspiegelt, in den emotionalen Artefakten unserer Beziehung zu elektrischen Schaltkreisen. Analoge elektronische und akustische Instrumente vereinen sich zu einzigartigen Momenten, die eine unsentimentale Feier dessen ausdrücken, was vergeht und nicht rekonstruiert werden kann… oder ein Akt des Widerstands gegen die Reduzierung einzigartiger und unvorhersehbarer sensorischer Erfahrungen auf vorgefasste parametrische Abstraktionen?