Recording, critique, Black & Stuttgarterstaatsorchester

You can now listen to an excerpt of my recently premiered orchestra piece on soundcloud – see link below.
A live concert recording played by the Stuttgarter Staatsorchestra on 18.02.2024, conducted by Pablo González, in the Liederhalle, Beethovensaal in Stuttgart.
Commissioned by the Stuttgarter Staatsorchestra and Podium Gegenwart im Deutschen Musikrat.

Read what critic Verena Großkreutz had to say about the piece (German below):
“Stuttering rhythms, fed with Morse signals. Sounds transformed from the voices of penguins and seals. A violin solo quoting Vivaldi’s “Winter”, but bizarrely transformed . . surprising if not spectacular expansions of the sound field . . not only because she shows conviction, [Black] is one of the most interesting, inspiring personalities the composing world has to offer. This is because she has an almost unlimited sound imagination. In her new piece, the explosive beginning is followed by rhythmically finely chiseled, vibrating soundscapes. One can associate a white desert, gigantic ice mountains, cracked pack ice. The tonal processes change: into eloquent murmurs, buzzing, whirring, whispering, through attacks and hatching. The sound zone expands into the entire space of the Beethoven Hall. Brass and woodwind play down from the gallery and the boxes, the string instruments begin in the foyer and approach the stage in small groups and at a flocking pace: playing endless glissando spirals, grounded by the muffled, menacing beats of the bass drum. The agile, highly concentrated conductor Pablo González often acts as a sound director here, making sounds swell and shrink again. Melting processes of the glaciers.” Verena Großkreutz, Stuttgarter Zeitung. 20.02.2024.

“Stotternde Rhythmen, angefüttert mit Morsesignalen. Klänge, transformiert aus Pinguin- und Robbenstimmen. Ein Geigensolo, das Vivaldi’s “Winter” zitiert, dabei aber bizarr überformt . . überraschende bis spektakuläre Ausweitungen der Klangzone.. . nicht nur, weil sie Haltung zeigt, gehört [Black] zu den interessantesten, inspirierendsten Persönlichkeiten, die die komponierende Welt zu bieten hat. Denn sie verfügt über eine schier unbegrenzte Klangfantasie. In ihrem neuen Stück folgen auf den explosionsartigen Beginn rhythmisch fein ziselierte, vibrierende Klangflächen. Man darf eine weiße Wüste assozieren, gigantische Eisgebirge, geborstenes Packeis. Die klanglichen Prozesse verändern sich: in beredetes Raunen, Sirren, Flirren, Säuseln, durch Attacken und Schraffuren. Die Klangzone weitet sich aus in den gesamten Raum des Beethovensaals. Blech und Holz spielen von der Empore und den Logen hinunter, die Streichinstrumente beginnen im Foyer und näherns ich in Grüppchen und im Scheckentempo der Bühne: endlose Glissando-Spiralen spielend, geerdet duch dumpfe, bedrohliche Schläge der großen Trommel. Der wendige, hochkonzentriet arbeitende Dirigent Pablo González fungiert hier oft als Klangregisseur, der Klänge anschwellen und wieder schrumpfen lässt. Schmelzprozesse der Gletscher.” Verena Großkreutz, Stuttgarter Zeitung. 20.02.2024.